OAK - EIGHT

Artiest info
Website
 
Label : Zennes
 

Na zijn succesvolle debuut album Aurora volgt nu het nieuwe album “Eight” van Sjoerd van Eijck met zijn groep Oak. De groep is een voorbeeld van een nieuwe generatie muzikanten die opvallen door de kwalitatief grote kracht van hun composities, in dit geval met name Sjoerd van Eijck. Hij wordt hier omringd door een aantal aanstormende talenten zoals Koen Smits op trompet, Nathan Wouters op contrabas en Willem Romers op drums. Sjoerd werd geïnspireerd door de muziek van Ennio Morricone uit de film The Hateful Eight van Quentin Tarantino en met dat in zijn hoofd  betrad hij de wereld van de Franse componist Olivier Messiaen. Door diens manier van componeren kwam hij tot een nieuw klankbeeld waardoor hij zijn composities op een andere manier kon inkleuren. Het album is een vertaling van zijn zoektocht naar evenwicht en harmonie in het leven en de muziek voert de luisteraars mee op deze reis, aldus de hoestekst. Behalve met Oak is Sjoerd als veelgevraagd pianist ook te horen in het trio Muchita met zangeres Sanne Rambags en trompettist Koen Smits, hij is tevens lid van de groep Hotspot van Eric Vloeimans en van EW5 van bassist Eric van der Westen.

“Eight” bevat 11 composities, het titelnummer opent het album met serene trompetklanken ondersteunt door heldere piano akkoorden, een uiterst sfeervolle opening van dit geslaagde album. Gedragen klanken vormen het kenmerkende karakter van “Discomposure”, terwijl vederlichte pianoklanken “Without words” openen. Weloverwogen en verstilde klanken vormen de hoofdmoot van de composities op dit album dat zomaar zou passen op het iconische ECM label. Opvallend is het blazen naast het mondstuk van Koen Smits op zijn trompet in “Evenness”, in “Myriad” horen we de gestreken bas van Nathan Wouters wat weer een ander apart geluidseffect teweeg brengt. Zo wordt de luisteraar telkens voor aangename verrassingen gesteld. Intrigerende muziek horen we ook in “A dime a dozen”, zo levert elk nummer wel een muzikale fonds op. De groep Oak is een aangename kennismaking met alweer een veelbelovende groep Nederlandse jazz artiesten, het is en blijft een schande dat er geen ruimte wordt geboden voor dit soort muziek op de Nederlandse radio, terwijl op Hiversum 4 de ene na de andere oudbakken klassieke muziek ten gehore wordt gebracht, wie bedenkt zoiets ?

Jan van Leersum.